iPhone XR review: dit zijn onze iPhone XR ervaringen

Wilt u de iPhone XR kopen? Voor Apple begrippen is de iPhone XR relatief goedkoop, maar krijgt u voor minder geld ook minder kwaliteit? We delen graag onze iPhone XR ervaringen in deze iPhone XR review.

Design Software
Camera Conclusie
Hardware Alternatieven

Design: oud en nieuw gecombineerd

We beginnen onze iPhone XR review met het design. Het valt ons direct op dat het toestel er strak uitziet en de iPhone XR is eigenlijk een combinatie van twee iPhone modellen. De voorkant lijkt op de iPhone X, de achterkant op de iPhone 8. Op de XR is geen homebutton aanwezig, zodat u maximaal kunt genieten van het schermoppervlak.

De matte aluminium rand van de iPhone XR vormt een mooi contrast met de glimmende - en extra stevige - glazen achterkant. Dit is meteen een verschil met de iPhone X, waar het extra krachtige glas ook op de voorkant zit. Dat is bij de XR niet het geval, waardoor de voorkant krasgevoeliger is dan de achterkant.

Apple iPhone XR
Apple iPhone XR specs

Apple Pay

Biometrische beveiliging: gezichtsherkenning

Draadloos opladen

Interne opslag 64GB, 128GB of 256GB (niet uitbreidbaar)

IP67 (stof- en spatwaterdicht)

Apple A12 Bionic chip met 6 kernen / 3GB werkgeheugen

Formaat: niet te groot, niet te klein

In deze iPhone XR review valt op dat het formaat van de XR zit precies tussen het formaat van een iPhone 6, 7 of 8 en een iPhone Plus/Max in zit. Vindt u een iPhone 6, 7 of 8 te klein, maar een Plus/Max te groot? Dan is dit unieke formaat de gulden middenweg! Met een gewicht van 194 gram weegt de iPhone XR meer dan de iPhone 8. Dit merkt u meteen wanneer u het toestel oppakt, maar went erg snel. Door het gewicht en de dikte van 8,3 mm ligt er een robuust toestel in uw handen.

Wanneer u van een kleiner model komt, dan is het formaat in het begin een uitdaging. Bent u een groter model gewend? Dan heeft u hier minder last van. De telefoon met één hand bedienen is lastig. Ons advies: houd het toestel met twee handen vast, want hij glipt zo uit uw handen. De iPhone XR is kleiner dan de iPhone 8 Plus, maar heeft 7 cm² meer schermoppervlak. U heeft dus een groter scherm, maar een kleinere telefoon. Dat is toch geweldig?!

Scherm: levendig en scherp

Het broertje van de X heeft het nieuwste en meest geavanceerde LCD scherm van Apple. Dit is een van de redenen dat de iPhone XR goedkoper is dan andere iPhone X modellen. Andere X modellen hebben namelijk een OLED scherm. Het LCD scherm is, zoals u van Apple mag verwachten, van zeer hoge kwaliteit. De toevoeging van subpixels en True Tone zorgen voor een haarscherp beeld en brede weergave van kleuren.

Tijdens het schrijven van deze iPhone XR review valt ons op dat het toestel levendige kleuren heeft en razendsnel reageert. Bij een zachte aanraking licht het beeldscherm meteen op. Met een schermresolutie van 1792 bij 828 pixels ondersteunt de iPhone XR net geen Full-HD. Is dat een belemmering voor het dagelijks gebruik? Absoluut niet. U ziet elk detail van uw favoriete Netflix-serie prima op dit grote scherm.

Camera: een lens met veel mogelijkheden

De iPhone XR heeft een selfiecamera van 7 megapixel en één camera aan de achterkant van 12 megapixel. De camera heeft bijna dezelfde mogelijkheden als de dubbele camera van de iPhone X modellen. Het nadeel van het toestel is dat er geen optische zoom aanwezig is. Digitaal zoomen is mogelijk, maar dan vermindert de kwaliteit van de foto aanzienlijk. Door de slimme HDR-functie van de iPhone XR komen nog meer details naar voren bij het maken van een foto. Die favoriete selfie of foto van uw hond komt zo bijna tot leven. Ook fijn: in het donker maakt de camera verbazend goede foto’s.

Een van de camerafuncties van de iPhone XR is de portretmodus. Naar onze mening een heel leuke functie. U kunt kiezen voor drie soorten modussen: natuurlijk, studio en contour. Via de diepteregeling stelt u het bokeh-effect in. Dit effect bepaalt hoe wazig de achtergrond is. Zo legt u een vriend of vriendin nog mooier vast!

De portretmodus werkt op basis van software in plaats van hardware. Dat is nodig, omdat de XR geen dubbele camera heeft. Met de enkele lens kunt u zo toch prachtige portretfoto’s maken. Het enige minpunt is dat een enkele camera alleen mensen herkent. Uw huisdier vastleggen in portretmodus gaat dus niet lukken. Al met al een goede camera met leuke functies, maar voor professionelere foto’s heeft u een geavanceerdere camera nodig.

Hardware: krachtig én snel

Apple heeft niet bezuinigd op de snelheid van dit model. De iPhone XR is uitgerust met een krachtige A12-chip en 3GB werkgeheugen, waardoor hij razendsnel is. De iPhone XR ondersteunt daarnaast ook dual-sim, wat ontzettend handig is. Zo kunt u een digitale simkaart activeren. Handig wanneer u uw telefoon bijvoorbeeld zakelijk en privé gebruikt.

biometrisch

Biometrische beveiliging

De iPhone XR heeft Face ID in plaats van Touch ID. Dit is niet alleen veiliger en makkelijker, maar vooral snel en secuur. Krijgt u meldingen op uw telefoon? De inhoud van de melding wordt pas zichtbaar op het moment dat u uw gezicht voor het beeldscherm houdt. Zo leest die ene nieuwsgierige buurman niet meer mee!

geluid

Geluid

De twee luidsprekers van de iPhone XR zorgen voor een prima geluidskwaliteit. De ene luidspreke is aan de onderkant van het toestel geplaatst, naast de Lightning-poort, en de andere aan de bovenkant van het scherm. Zelfs op maximaal volume komt er prima geluid uit de luidsprekers.

spelcomputer

Gamen

De iPhone XR heeft geen speciale features om games te optimaliseren. In principe kunt u prima gamen op de iPhone XR dankzij de snelle A12 Bionic chip. Het beeldscherm van 6,1 inch zorgt er daarnaast voor dat u als het ware in de game getrokken wordt. Bent u op zoek naar een smartphone met speciale functies voor een optimale game-ervaring? Dan is de iPhone XR wellicht niet de beste keuze.

accu

Accuduur

De iPhone XR heeft een accucapaciteit van 2.942 mAhDaardoor gaat de batterij tot wel twee dagen mee. Een groot pluspunt als u het ons vraagt. Apple koos ervoor om een kleine 5 Watt-adapter bij de XR te leveren. Hierdoor duurt opladen erg lang. Naar onze mening een gemiste kans, aangezien snelladen mogelijk is. Wilt u toch snelladen? Dan moet u zelf een betere adapter aanschaffen.

Software: vernieuwend en gebruiksvriendelijk

Apple heeft gekozen voor Hapic Touch als vervanging van 3D Touch. In de praktijk werkt de Hapic Touch hetzelfde als de 3D Touch. Het enige verschil is dat Hapic Touch activeren iets langer duurt. Maar dat verschil is enkel één seconde. De bediening werkt anders dan oudere iPhones met een homebutton. Ontgrendelen, apps afsluiten en screenshots maken gaat tegenwoordig anders. In het begin wennen, maar eenmaal gewend werkt het perfect. De iPhone XR snel leren kennen? Wij hebben alvast 10 handige tips op een rijtje gezet.

iPhone XR review: de conclusie

Bent u helemaal overtuigd van deze smartphone na het lezen van de iPhone XR review? Begrijpelijk! Wij hebben ook een goede ervaring met de iPhone XR. Apple biedt met de XR een relatief goedkoop - maar kwalitatief goed - model aan. Voor mensen die op zoek zijn naar een snelle smartphone met een lange batterijduur en mooie camerafuncties, is dit model de beste keuze tegen een goede prijs. U kunt de iPhone XR los kopen of een iPhone XR abonnement met toestel.

De iPhone XR is het instapmodel van de X-lijn. Wilt u een iPhone met een meer geavanceerde camera? Dan is de iPhone X wellicht een betere keuze. Bent u benieuwd naar onze ervaringen met de iPhone X? U leest het in onze uitgebreide iPhone X review.

Pluspunten Minpunten

Draadloos opladen

Niet volledig waterdicht